2022-05-14 DRIFTSTÖRNING DNS

2022-05-16 13:15 I fredags kväll ändrade Specter DNS för domänen som affärssystemet använder. Ändringen var problemfri och alla uppgifter gick ut till Internets root namn-servrar som de skulle med korrekta uppgifter.

Problem uppstod dock på ett antal internet-operatörer bland annat Telia, Telenor, Tele2 som inte uppdaterade sina namn-servrar med de nya uppgifterna. Dessa namn-servrar används av operatörernas kunder på deras internetuppkopplingar, mobila bredband, fiber etc.

Specter Business Management har inte haft någon störning men gick alltså inte att nå från ett mindre antal av er kunder.

Då det inte är möjligt för oss som domän-ägare att påverka det här kunde vi bara vänta tills operatörerna uppdaterade samt att ni som besökare/användare hade möjlighet att ändra till namn-servrar som hade uppdaterat korrekt, Googles 8.8.8.8.

Vi har inte kunnat få bekräftat varför operatörer inte uppdaterar sina system som de ska. Enligt vår registrar som assisterade oss är det ett vanligt förekommande fenomen.

Efter ca kl 13 på lördag den 14:e verkade operatörerna vara ikapp och inga fler problem rapporterades.

12:30 Vissa internetoperatörer har fördröjningar med att hämta de uppgifter som gäller Specters internet-adresser för Affärssystemet.
Tyvärr är det inte möjligt för oss att påverka. Rätt uppgifter är inställt men har alltså inte uppdaterats av alla operatörer. Det ska rätta till sig under dagen om ni kan vänta.

Det kan i vissa fall vara möjligt att använda internet-delning på sin mobiltelefon då dessa enligt uppgift är bättre på att uppdatera domänens information.

Guide för att ställa om till fungerande DNS med Google som tillfällig inställning.
Tillfällig DNS-inställning för att nå Specter från vissa operatörer. – Specter Support Hjälpcenter

11:10 Vi arbetar med problemet fortfarande.
En ändring av Specter DNS har inte uppdaterats av vissa internet-operatörer. Fördröjningar i systemen förekommer.
Se nedan guider för att ställa in er dator att använda Google DNS som fungerar.

08:45 Genom att ställa in andra DNS:er på nätverkskortet i din dator går det att få rätt uppgifter om Specter Business Management.
Vi har konstaterat att Googles DNS 8.8.8.8 och 8.8.4.4 fungerar.
Mer information kommer.

Vi har skapat en guide för hur du kan ändra DNS på din nätverksanslutning:
Tillfällig DNS-inställning för att nå Specter från vissa operatörer. – Specter Support Hjälpcenter

Se även denna externa guide
https://www.hellotech.com/guide/for/how-to-change-dns-server-windows-mac

07:36 Vi har fått uppgifter om att visa DNS-servrar fortfarande har problem med att nå specter.se och dess subdomän, vilket resulterar i att sidan inte kan nås/visas. Vi jobbar på att hitta en lösning.

00:45 Vi hade en tillfällig driftstörning i form av DNS-problematik, vilket kan ha orsakat att man inte kunde nå specter.se och dess subdomän under en period. Detta skall nu vara åtgärdat.

00:16 Just nu har vi en driftstörning och specter.se och dess subdomäner kan inte nås för tillfället. Vi jobbar på att åtgärda problemet.